Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Köp- och avtalsvillkor för distanshandel är ett område som trafikskolorna behöver ägna lite mer uppmärksamhet. Bättre koll ger färre missnöjda kunder och mindre bekymmer med återbetalning när kunder klagar.
Köp- och avtalsvillkor uppfattas kanske som torrt, krångligt och lite tråkigt. Så kan även STR:s förbundsordförande Maria Prole se på saken men hon uppmanar trafikskolorna att lägga lite tid på att prioritera frågan.
– Det finns material och mallar från STR att använda och det finns webbinarier, som man kan gå. Det är väl investerad tid att gå igenom sina villkor och jämföra med mallarnas utformning. Jag skulle också rekommendera att man tittar igenom avtalen en gång per år, eftersom saker förändras.
Enligt Maria Prole riskerar trafikskoleföretag som inte har koll på sina köp- och avtalsvillkor att bli återbetalningsskyldiga till kunder som anser att de blivit felbehandlade och driver på för att få tillbaka pengar. Det syns en ökning av sådana ärenden i STR:s reklamationsnämnd.
– Vi måste bli bättre och tydligare. Människor är mer vana vid distanshandel och känner bättre till sina rättigheter jämfört med tidigare.
Som företagare är det till exempel viktigt att vara tydlig med den ångerrätt som finns enligt distansavtalslagen. Den innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar efter att avtal om tjänsten ingåtts.
– Här måste man som trafikskola klart och tydligt formulera att ångerrätten gäller från det att köpet gjorts och 14 dagar framåt, inte när kunden bokar sin första lektion eller något sådant.
Det har också stor betydelse att framstå som och vara ett rättvist och kundorienterat företag. Därför tjänar trafikskolorna på att då och då ställa sig i kundens skor, menar Maria Prole. Till exempel fundera över vad man själv skulle vilja veta som kund eller förälder till kund.
En viktig del är att tydligt definiera de tjänster som säljs - att till exempel tala om vad begreppet ”teori” betyder och innehåller i ett erbjudande om paketutbildning.
– Det kan ofta stå till exempel ”körlektioner, teori och riskutbildning”. Det räcker inte, det måste vara mer specifikt beskrivet vad de olika delarna faktiskt innehåller.
De flesta trafikskolor hanterar sina köp- och avtalsvillkor bra men det finns alltid en möjlighet att bli bättre. Ett av de vanligaste misstagen är enligt Maria Prole att trafikskolorna missar att upplysa om olika giltighetstider, till exempel att ett utbildningspakets pris gäller till ett visst datum och att priset därefter kan justeras/uppdateras.
Det är i sammanhanget också viktig att avtal som ingås är skäliga, enligt Maria Prole. Skäliga villkor innebär kortfattat att de stämmer överens med vad som står i konsumentskyddslagar och andra regelverk. Till exempel är det oskäligt att som företag hävda sju dagars ångerrätt fast distansavtalslagen säger 14 dagars ångerrätt.
– Villkoren måste vara tydliga och skäliga, till exempel kring återbetalning. Det kan ju handla om ganska stora pengar om kunden till exempel betalat för en intensivutbildning. Även här behöver utbildaren fundera utifrån kundens perspektiv.
Det har även stor betydelse att uttrycka sig så enkelt och tydlig som möjligt på hemsidor och i annat informationsmaterial.
– Det lönar sig alltid att formulera sig så begripligt och tydligt man bara kan. Att avsätta tid till att läsa på, att använda mallarna och se så att det överensstämmer. Gärna tänka att man är kund, liksom fundera över giltighetstider och kolla villkoren en gång om året. Det kommer man långt med, säger Maria Prole.
Mall för villkor
För skapa en tydlighet och tillgänglighet för kunden (privatpersoner) har vi tagit fram en exempel på mall med tillhörande kommentarer som innehåller både köpvillkor och avtalsvillkor i samma dokument. Detta syftar till att kunden ska få förutsättningarna innan de ingår avtal med företaget. Tänk att villkoren ska vara tillgängliga för kunden, även efter att de accepterat avtalet/köpet/villkoren.
Gå till mallen i STR Hjälpcenter
STR:s praxis vid återbetalning
Före år 2003 fanns en överenskommelse mellan STR-trafikskolor att man kunde byta utbildare utan att betala nya avgifter. 2005 ersattes detta med STR:s praxis för att tydligare reglera ersättning och återbetalning vid avbeställning.
Konsumentverket
När ditt företag säljer varor eller tjänster via distans gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel är via internet, telefon eller utanför företagets affärslokal. Lagen ställer krav på att företag ska ge konsumenten viss information innan ett avtal ingås. På Konsumentverkets webbplats hittar du mer information.