Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Bara under det senaste året har antalet A-traktorer ökat med 27 procent, till mer än 36 000 fordon. Detta är delvis en följd av att de tekniska kraven för att bygga om en vanlig personbil till A-traktor förenklades i juli 2020.
Samtidigt har antalet olyckor ökat kraftigt, precis som antalet skadade i incidenter där A-traktorer varit inblandade: personskadorna har stigit med mer än 50 procent.
I dag finns det inte något bälteskrav i A-traktorer, vilket många ställer sig tveksamma till. I en intervju med Sveriges Television säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att han tycker att det är ”rimligt att överväga” bilbälte i A-traktorer. Han är också öppen för krav på en strängare förarutbildning.
– Jag tror att man måste kräva det om man höjer hastigheten. Då krävs det en ordentlig utbildning.
I dag får en A-traktor köra i max 30 kilometer i timmen, men det är något som skapar irritation hos många andra trafikanter, särskilt om A-traktorerna förs fram på 2+1-vägar där möjligheterna att köra om är begränsade. Tomas Eneroth menar att hastigheten 45 kilometer i timmen kanske vore mera lämplig, det vill säga samma hastighetsbegränsning som gäller för mopedbilar.
– Det förutsätter å andra sidan att man tar hänsyn till klimat, miljö och trafiksäkerhet, säger Tomas Eneroth.
Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget till regeringskansliet senast den 1 november 2022.
Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-40 10 00
0418-40 10 50 (Helpdesk)
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter