Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Jeanette Jedbäck Hindenburg är inte bara STR:s vice förbundsordförande. Hon är även kassör i den europeiska trafikskoleorganisationen EFA, liksom ledamot av expertgruppen FTD i den globala intresseorganisationen för förarprövare, CIECA.
EFA är den tyska förkortningen för Europaische Fahrlehrer Assoziation men uttyds oftast European Driving Schools Association. Organisationen ansluter mestadels nationsknutna branschorganisationer, till exempel STR. Men även andra aktörer, bland andra alkolåstillverkare och utvecklare av körassistanshjälpmedel för personer med hörselnedsättning.
– Men EFA:s kärnområden är trafikutbildning och trafiksäkerhet. Huvuduppdraget är att vara lobbyorganisation mot både EU-kommissionen och parlamentet, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg via Zoom.
Hon har länge varit en aktiv röst i STR och bland annat hörts som frispråkig trafikskoleägare, samt synts som trafikexpert och kommentator i olika TV-sammanhang. Som pedagog var hon också tidigt ute med alternativa undervisningsformer, till exempel körsimulator. Förutom vice ordförande i STR:s förbundsstyrelse är Jeanette Jedbäck Hindenburg nu också rektor för Stockholms trafiklärarutbildning.
– Jag har väl lite svårt att säga nej och att hålla tyst, och så är jag gärna med i olika sammanhang.
Via sin position i STR blev hon i oktober förra året invald i EFA:s styrelse som kassör. Att valet föll på henne handlar mer om närvaro och engagemang, än om ekonomiskt sinnelag säger hon själv.
– Dessutom hade kassörsstolen stått tom sedan engelsmännen lämnade EU och EFA ansåg att de behövde nordisk närvaro i styrelsen som annars ofta domineras av länder som Italien, Frankrike och Österrike.
En stor del av EFA:s roll handlar om att hålla koll på vad som händer inom EU:s regelverk och lagstiftning, som ju till stor del styr lagarna på nationell nivå. En annan viktig uppgift är att bevaka den pågående trafikforskningen inom EU eller i EU:s närhet.
– Det är viktigt att vi har möjlighet att sprida forskningsrön som gör det möjligt att påverka medlemsländerna i rätt riktning. Till exempel behöver vi i Sverige kunna bearbeta vår regering och våra myndigheter om obligatoriska teori- och körlektioner i trafikutbildningen. Vi är det enda landet i EU som saknar sådana.
För tillfället lägger EFA mycket energi på att bevaka och påverka EU:s fjärde körkortsdirektiv, enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg. Bland annat handlar det om att hålla ögonen på det som sker inom parlamentsutskottet TRAN, som ansvarar för EU:s gemensamma lagstiftning inom transportområdet, och som kan liknas vid vår riksdags trafikutskott.
– Det är viktigt att vi till exempel håller kontakt med de svenska parlamentsledamöterna som sitter i TRAN, för att veta var i processen olika frågor befinner sig.
Att få och hålla kontakt med parlamentarikerna är dock inte helt enkelt, konstaterar hon. Samtidigt har sådana kontakter stor betydelse för organisationer som STR genom att det ger möjlighet att påverka olika beslut innan myndigheter, till exempel Transportstyrelsen, gör sin tolkning.
EFA har kan även ha en stöttande roll att bidra med erfarenhet, fakta och statistik, till och med ordna fram experter som kan närvara vid viktiga möten. Till exempel med myndigheter och politiker i ett medlemsland. Via EFA får medlemsorganisationerna också insyn i hur det fungerar i andra länder och möjlighet att sprida goda erfarenheter från sin horisont.
– Inspiration är viktigt men också att vi kan tala om våra goda erfarenheter. Jag har till exempel föreläst om vår riskutbildning, som helt saknas i många andra EU-länder. Och jag har deltagit i föreläsningar om HLR, vilket bara hälften av EU-ländernas förarutbildning har ännu, men som väntas bli obligatorisk med det fjärde körkortsdirektivet.
Jeanette Jedbäck Hindenburg betonar även det samarbete som sker inom NTU - Nordisk trafikskoleunion - och att de nordiska länderna har en stor samsyn om EFA. De samordnar också sina möten inom NTU så att dessa sammanfaller tidsmässigt.
Som STR:s vice ordförande finns hon även med i ett annat viktigt sammanhang, nämligen CIECA, som är en internationell organisation, för nationella myndigheter och aktörer som utformar och erbjuder förarprov. För svensk del är både Transportstyrelsen och Trafikverket medlemmar.
I CIECA:s regi drivs flera olika projekt, bland annat ”Fitness to Drive”, där Jeanette Jedbäck Hindenburg sitter i expertgruppen.
– Jag har varit med på en del möten med CIECA, som STR är anslutna till via NTU. Efter att deltagit på ett fysiskt möte i München fick jag frågan om att vara med och förstärka gruppen som leder projektet ”Fitness to Drive”.
Projektet undersöker på bred front olika parametrar som påverkar förares möjligheter att köra säkert. Det handlar enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg till exempel om påverkan av alkohol och droger men även trötthet och olika sjukdomstillstånd, liksom distraktionsfaktorer.
– I gruppen sitter också flera experter inom till exempel neurologi och psykologi och det är en ära och väldigt spännande och givande att vara med. Mötena sker digitalt men nu i mars ses vi i Berlin för en workshop om alkolås i bilar och där kan ju jag från Sverige bidra med mycket erfarenhet.
Hon fortsätter:
- Syftet med mitt aktiva deltagande i alla dessa organisationer är dels att föra fram hur det fungerar i Sverige, dels att ge alla STR-medlemmar tidig och korrekt information om vad som är på gång i övriga världen.
Text: Johan Granath