Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
En helhetslösning där allting hänger ihop. För Carina Hällström, receptionist på Huskvarna Trafikskola, har det digitala utbildningsmaterialet från STR Service gett värdefulla verktyg i trafiklärarnas arbete.
– Vi är alltid med direkt när det gäller det digitala, säger hon.
På Huskvarna Trafikskola, där det i dagsläget arbetar 6-7 personer, använder sig medarbetarna av flera digitala utbildningsmaterial från STR Service. Däribland Köra bil – digital och Köra moped – digital.
– Ända sedan de digitala utbildningsmaterialen började komma har vi varit med och använt oss av dem. De är pedagogiska och fungerar jättebra. De allra flesta elever är nöjda med materialen, säger Carina och tillägger:
– Även de som inte är jättevana att arbeta med datorn tycker att det fungerar bra. Det finns ju ett system som är logiskt och där eleven i tur och ordning blir lotsad. Sedan går det ju att komplettera materialet med en fysisk bok om man så vill och som elev föredrar att läsa i den tryckta boken emellanåt.
Carina lyfter även fram inläsningstjänst som ett värdefullt verktyg. STR:s kunder kan helt kostnadsfritt hämta ljudstöd till läromedel direkt från ILT Inläsningstjänst genom en inloggning till streamingtjänsten.
– Vissa elever upplever det som lättare om de får boken uppläst, så inläsningstjänst är verkligen ett toppenverktyg för dem och fungerar bra som komplement till det övriga vi kan erbjuda.
För lärarna på trafikskolan har ett digitalt arbetssätt inneburit många fördelar och vinster.
– Det är lätt och smidigt för lärarna att få en överblick över hur det går för eleverna. De kan alltid plocka upp sina paddor och få koll. Och är de hemma och någon elev hör av sig med frågor kan de alltid kika direkt. Det är den stora fördelen med att arbeta digitalt i stället för analogt.
Carina rekommenderar sina branschkollegor att använda sig av det digitala utbildningsmaterialet från STR Service.
– Absolut, jag kan inte förstå att man kör på någonting annat. Det finns en tanke bakom allting och lärarna kan enkelt följa elevernas framfart när det kommer till teorin, motivera där det behövs och sedan synka det med själva körningen.
En av fördelarna med att arbeta digitalt är att utbildarna kan skala upp och skala ner beroende på hur pass digital man vill vara i sitt arbetssätt.
– Vi vill fortfarande vara personliga och sociala. Så vi försöker hitta balansgången mellan att använda oss av det digitala utbildningsmaterialet, men samtidigt behålla den personliga kontakten med våra elever och möta dem ansikte mot ansikte.
Vill du börja arbeta med de digitala utbildningsmaterialen? Följ länken nedan för att bli lotsad genom 5 steg för att komma i gång.