2025-03-20 Debatt

STR svarar igen: ”Okunnigheten verkar sitta i Timbros väggar”

I sin slutreplik på Expressen Debatt återupprepar Timbros Fredrik Kopsch argument som tidigare var felaktiga och fortfarande är det, skriver STR:s förbundsordförande Maria Prole.

Sverige har en friare körkortsutbildning med färre obligatoriska inslag än så gott som alla andra europeiska länder. Till exempel är det helt förbjudet med privat övningskörning i både Danmark, Tyskland och i Portugal, till skillnad från i vårt land, där sådan övningskörning tvärtom uppmuntras. Enligt Timbro är svenska körkort ”ovanligt och onödigt dyra” vilket skulle bero på att ”antalet kostsamma obligatoriska moment ökat”. STR undrar var Kopsch hittat stöd för denna uppfattning? Det blir garanterat dyrare att ta körkort genom att helt ostrukturerat chansa sig fram i dagens körkortssystem, vilket många tillåts göra.

Fakta brister även när det kommer till de populistiska tiraderna om att onödiga utbildningar, till exempel om alkohol, droger och trötthet bör tas bort och att det inte skulle drabba trafiksäkerheten. Vetenskapliga studier säger tvärtom att utbildning och stöd till körkortstagare bidrar till säkrare förare, enligt VTI-forskaren Sonja Forward.

– Det finns inget onödigt när det kommer till trafikutbildning och säkerhet. Detta handlar om värderingar och problemet här är inte vad trafikanter tycker om fylleri utan hur de ser på bilkörning och trafiksäkerhet. Det går att påverka.

Timbro hävdar dessutom att konkurrensen inom körkortsutbildningen är för dålig. Även detta argumentet är taget ur luften. Både Transportstyrelsen och SCB (Statistiska Centralbyrån) bevakar konkurrensen löpande och de rapporterar vi tagit del av visar att den är hård och fungerar.

Kopsch och Timbro vill se ökad konkurrens genom att privatpersoner ska få ta betalt för att vara handledare. Enligt Sonja Forward är det en dålig idé som vittnar om Timbros stora okunskap.

– Vi har redan nu problem med privata handledare som tar betalt av elever. Några bedrivs som olagliga ”trafikskolor” vilket i sin tur är vilseledande eftersom eleverna tror att dom betalar för en körkortsutbildning.

I slutändan kan detta också bli väldigt dyrt, menar hon, eftersom många av eleverna blir underkända, ofta på fler än ett prov.

– Det är en total brist i synen på professionalitet och kunskap från Timbros sida. Privatpersoner är inte professionella utbildare och utbildning spelar roll.

Att Timbro dessutom återupprepar förslag från 2023 (i debattartikel signerad Benjamin Dousa, då vd för Timbro), bland annat om att ta bort exempelvis livsviktig riskutbildning kring droger, alkohol och trötthet, trots att Sonja Forward redan då kommenterade detta som mycket okunnigt, indikerar att okunskapen sitter i väggarna på Timbro, alternativt att man är totalt ointresserad av trafiksäkerhet.

Alla skulle vinna på en återgång till att utbildare utbildar och tillhandahåller fordon för utbildning och prov, medan myndighet tillhandahåller bedömning och tillsyn  

Fredrik Kopsch har emellertid rätt i ett avseende, antagligen utan att veta om det: Mer konkurrens behövs kring körprovet! I dag är staten trafikskolornas största konkurrent genom den stora mängd omprov och provfordon som Trafikverket tillhandahåller. På 1990-talet hade myndigheten inga provfordon men har idag 420 personbilar. Detta för att erbjuda en tjänst som fria företag mer effektivt och till en lägre kostnad skulle kunna leverera (ett körprov kostar idag 2–2,5 gånger mer än en genomsnittlig körlektion). Resultatet av Trafikverkets biluthyrning blir bland annat högre kostnader och att många kör upp i fordon som de är ovana vid, vilket skapar onödig nervositet. Alla skulle vinna på en återgång till att utbildare utbildar och tillhandahåller fordon för utbildning och prov, medan myndighet tillhandahåller bedömning och tillsyn.

Att en liberal lobbyorganisation som Timbro stöttar statlig konkurrens med fria företag är förvånande. Låt istället provet göras i trafikskolornas bilar, vilket ökar både konkurrens och resursutnyttjande, samt gynnar individen. Det vore en bra start på nödvändiga förändringar av det svenska förarutbildningssystemet. Men det krävs även andra åtgärder för att systemet ska hänga ihop bättre. Vi debatterar gärna detta vidare, avslutar Maria Prole, förbundsordförande, Sveriges trafikutbildares riksförbund, STR.