Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Regeringen har beslutat om krav på bilbälte för den som färdas i en A-traktor. Det blir också förbjudet att sitta mer än en person per passagerarplats, skriver regeringen i ett pressmeddelande..
-Det här är välkomna skärpningar i regelverket och något STR arbetat aktivt för. Det handlar om att skapa säkra förare på både kort och lång sikt och nu tas ett steg i rätt riktning, säger Maria Stenman, tf ordförande STR.
– De regler som vi nu inför skickar tydliga signaler till ungdomar som kör A-traktor och underlättar även för polisen som ska övervaka att A-traktorn framförs på ett säkert sätt. Regeringen har redan tidigare aviserat att vi vill införa krav på vinterdäck och nu går vi vidare med ännu fler åtgärder för att öka trafiksäkerheten och värna A-traktorn, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
De ändringar i trafikförordningen som regeringen har beslutat om innebär att:
• passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare,
• det får sitta endast en passagerare per sådan plats,
• den som färdas i en A-traktor ska använda bälte, och
• högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen
Regeln om maxhastighet kompletterar den fordonsregel som redan finns, om att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen, och gör det lättare för polisen att övervaka hastighetsöverträdelser med A-traktor.
Regeländringarna gäller för den som färdas i en bil som är ombyggd till traktor, alltså en A-traktor. Det innebär att de som färdas i vanliga traktorer, till exempel jordbrukstraktorer, inte berörs av de nya reglerna.
Ändringarna träder i kraft den 31 augusti 2023.
-Det här är välkomna skärpningar i regelverket och något STR arbetat aktivt för. Det handlar om att skapa säkra förare på både kort och lång sikt och nu tas ett steg i rätt riktning, säger Maria Stenman, tf ordförande STR.
STR vill dessutom införa en mer grundlig utbildning för att köra A-traktor och anser att dagens kurs är för kort och ospecificerad. Till exempel sker den praktiska kördelen på automatväxlad tvåhjulig moped.
– Framförallt betonar vi vikten av utbildning på fyrhjuligt fordon. Helt enkelt på den fordonstyp ungdomen sedan ska köra. Det är en central fråga, liksom en utökad utbildning.
En annan viktig fråga för säkrare A-traktorförare är enligt STR att engagera föräldrarna till de blivande förarna, eftersom dessa fortfarande är barn. STR:s förslag till trafiksäkerhetshöjande åtgärder i regelverket för A-traktorer handlar överlag om att hjälpa de inblandade att ta ansvar.
– Vi behöver ta hand om och hjälpa de här 15-åringarna, som i många fall har svårt att ta eget ansvar, att fatta kloka beslut utifrån ett trafiksäkerhetstänkande. Ett utbyggt och tydligt regelverk tillsammans med anpassad utbildning kan bidra till det.
Bakgrund
I november 2022 redovisade Transportstyrelsen ett regeringsuppdrag med en översyn av reglerna för A-traktorer. Rapporten omfattade förslag till förordningsändringar och lagändringar. Den innehöll också beskrivningar av föreskriftsändringar. Förslagen remitterades med svarsdatum den 15 februari 2023. Regeringen har nu gått vidare med samtliga förslag till förordningsändringar och arbete pågår med resterande förslag.