2024-07-11 Mitt i Trafiken

YKB relevant för företag och förare

Utbildarna måste bli bättre på att sälja in YKB-utbildningen hos de deltagande yrkesförarna. Viktigt är att de känner igen sig och att utbildningen presenteras som något som ger dem fördelar.

Det menar trafikforskaren och psykologen Sonja Forward på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hon har i sitt arbete som forskare studerat hur YKB-kurserna genomförs och menar att utbildarna rent allmänt borde anstränga sig mer för att ”sälja in” de olika delarna inom YKB.

  – Undervisningen bör handla om förarna och deras åkeri, till exempel arbetsmiljö, risker och andra villkor. På förhand tycker nog många förare att YKB inte är så viktigt och måttligt intressant. Så det krävs ett stort engagemang för att få med sig gruppen.

”…den som får med sig studentgruppen oftare lyckas engagera deltagarna till aktivitet och diskussion.”


Sonja Forward betonar att hon uttalar sig generellt om undervisning och inte specifikt om YKB. Till exempel att den som får med sig studentgruppen oftare lyckas engagera deltagarna till aktivitet och diskussion.

  – Forskning visar att utbildning där kursdeltagarna själva är aktiva blir bra och meningsfull utbildning.

Men hur når man som kursledare fram med sitt budskap och fångar gruppens intresse? Enligt forskning och beprövad erfarenhet finns flera bra sätt. Ett handlar om att presentera utbildningen som något som ger fördelar för deltagarna. Inom trafikutbildningen kan det till exempel handla om ökad säkerhet för både kursdeltagarna och andra trafikanter. Eller att sparsam körning kan vara bra för såväl klimatet, företagets resultat och ibland för den egna plånboken.

  – Det finns ju exempel på företag som delat ut åtminstone delar av de besparingar som gjorts med hjälp av sparsam körning som bonus till anställda.

Rent allmänt menar Sonja Forward att utbildning som eftersträvar förändring kan uppnås genom elevcentrerat lärande med metoder som coachning, gruppdiskussioner och värderingsövningar. Det innebär bland annat ett aktivt, fördjupande lärande liksom bättre förståelse och uppmuntrar till samarbete, stärker motivation och kommunikation, samtidigt som det minskar störande beteende.

  • Coaching handlar om att kursdeltagare får stöttning i att uppfylla mål genom att de får hjälp med att formulera målen, att uppmuntra till och ställa frågor. Coaching betyder också att stimulera deltagarna till att lösa problem på egen hand men med hjälp av en gemensamt formulerad plan. Stora mängder positiv feedback hjälper till att coacha studenten på rätt sätt.
  • Gruppdiskussioner bör ligga nära kursdeltagarnas verklighet och kan då skapa engagemang.
  • Värderingsövningar ger kursdeltagarna möjlighet att förhålla sig till olika situationer och dilemman.

En viktig ingrediens i alla utbildning är också enligt Sonja Forward att studenterna känner igen sig, att utbildningen så mycket som möjligt utgår från dem.

  – I det här sammanhanget kan det till exempel handla om att sparsam körning är ett körsätt som betonar lugn och stressfri körning. Det skulle kunna vara lockande, eftersom vi vet att yrkesförare är stressade och starkt tidspressade.

Hon menar dessutom att den myndighetsinspektion som görs av utbildningen borde ha ett mer konstruktivt anslag.

  – Ja, att man inte bara inspekterar, utan också kan dela med sig av specialkunskaper, ge stöd och råd.

Text: Johan Granath 

STR har svarat på remiss om modernare YKB-utbildning >>