Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Transportstyrelsen föreslår en kraftig höjning av tillsynsavgifterna för trafikskolebranschen. En orimlig höjning som kommer att drabba körkortstagarna, trots att regeringen sagt att körkortsutbildning inte får bli dyrare, enligt STR.
Det är en generellt kraftig höjning av avgifterna som Transportstyrelsen föreslår. De kanske största avgiftshöjningarna handlar om att söka tillstånd för att få bedriva AM-utbildning och att söka tillstånd för att få starta trafikskola. I det första fallet föreslås kostnaden öka från 9 400 kronor till 20 000 kronor och i det andra fallet från 9 400 till 16 000 kronor.
Alla tillstånd som en trafikskola har är också belagda med en årlig grundavgift som höjs från 2 600 kronor till 3 700 kr, vilket innebär en höjning per tillstånd med 42,3 procent. Utöver detta höjs den årliga avgiften per lärare från 900 till 1 500 kronor, vilket motsvarar en ökning med 66,6 procent.
Helen Melchersson är ledamot i STR:s förbundsstyrelse och säger som representant för den att prishöjningen är orimlig och innebär en kraftig merkostnad för trafikskolorna.
– Det är en enorm höjning och eftersom trafikskolorna måste ha kostnadstäckning betyder det dyrare körkort. Vilket ju inte stämmer alls med det som regeringen uttryckt i översynen av körkortsutbildningen för B-behörighet: Att körkort inte fick blir dyrare, säger hon.
I sitt remissvar på förslaget konstaterar STR att ingen konsekvensanalys har gjorts av de ökande avgifterna och att detta är ”uppseendeväckande”, eftersom höjningen är så stor. Förbundet efterlyser också motiv till varför fördyringen är så kraftig.
– Så sent som för ett år sedan höjdes avgifterna i snitt med nio procent och året före det med 16 procent, säger Helen Melchersson. Det är inte så att kostnaderna har legat stilla.
I remissvaret säger STR också att den löpande avgiften för en liten trafikskola med tre utbildare - med enbart B-behörighet - har ökat med 135 procent sedan 2012 och ännu mer för större skolor.
– Det finns inte längre några marginaler i trafikskolebranschen. Vi är, som många andra branscher, redan hårt pressade av bland annat inflation, lågkonjunktur och ett allmänt högt kostnadsläge.
Förbundet påpekar också att förarutbildning drabbas oproportionerligt mycket av avgiftshöjningarna, jämfört med andra branscher. Transportstyrelsen anger till exempel att det totala avgiftsuttaget för 2025 ska öka med omkring 14 procent jämfört med 2024. Men för trafikskolorna ökar den löpande tillsynsavgiften med 42 procent och med 67 procent för avgiften per utbildare.
– Det är väldigt svårt att se hur behovet för avgiftshöjning har ökat så mycket på så kort tid. För att spara pengar tycker vi att Transportstyrelsen borde titta på sina egna processer och hur effektiv den tillsyn de bedriver faktiskt är.
Helen Melchersson och STR efterlyser också ett system där trafikskolorna kan utöva mer tillsyn själva, så kallad egenkontroll, och på det sättet få en effektivare, billigare och bättre tillsyn.
– I dag får vi långt ifrån vad vi betalar för och slåss samtidigt mot illegala verksamheter. Trafikskolebranschen behöver myndigheternas hjälp och stöd och inom STR är vi för en bra och effektiv tillsyn. Det är en grundförutsättning för att seriösa utbildare ska kunna konkurrera på lika villkor.
Tillsynen sker i dag genom telefonsamtal eller genom att två inspektörer, som i förväg annonserar sin ankomst, besöker trafikskolan. Det stora problemet är dock att bara ett fåtal utbildare får tillsyn överhuvudtaget, något som branschen vill ha, enligt Helen Melchersson.
– Enligt vår förbundsenkät fick bara 10 procent av trafikskolorna tillsyn under det senaste året, vilket är alldeles för få. Vi behöver mer för att bli bättre.
Hon säger också att mycket av den tillsyn som sker görs efter påstötning om att något inte står rätt till hos en utbildare.
– Det finns en risk att bara de sämre trafikskolorna blir kontrollerade. Medan vi som förbund tycker att det vore bra om man kunde fånga upp mycket mera av det som händer i branschen, i dag skrapar myndigheten bara på ytan.
I punktform anser STR att:
• Förslaget är orimligt och bör återremitteras för översyn och omprövning som måste omfatta en konsekvensanalys. Bland annat för ”körkortskostnaderna och möjligheten för privatpersoner att ta körkort men även för yrkeskompetensförsörjningen.”
• Transportstyrelsen måste bättre kunna redogöra för hur avgiftshöjningarna räknats fram.
• Transportstyrelsen måste se över möjligheterna att effektivisera sina interna processer.
Text: Johan Granath