Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Inte bara svag ekonomisk utveckling och konkurser hotar trafikskolebranschen. I Älmhult med 17 000 invånare har både mc-prov och teoriprov försvunnit med kort varsel.
Niklas Lundh som driver Niklas Trafikskola på orten är kritisk till Trafikverket Förarprov.
Älmhult är så kallad mottagningsort för Trafikverket och har provmöjlighet en dag i veckan. Fram till förra årsskiftet gick det att göra förarprov för både mc och bil, liksom teoriprov i Älmhult. Nu finns bara förarprov för bil kvar.
- Den 18 december förra året blev vi kontaktade av Trafikverket om att från nyår skulle möjligheten att göra mc-prov försvinna. Så sedan årsskiftet kan vi inte göra förarprov för mc här, säger Niklas Lundh.
Tack vare goda kontakter med huvudprovorten Växjö, som ligger sex mil från Älmhult, kunde situationen med de få som var aktuella för prov våren 2024 lösas. Niklas Lundh konstaterar krasst att framförhållningen inte var den bästa från myndighetens sida. Dessutom tycker han att det är tråkigt att inte kunna utbilda på mc och negativt för mc-intresserade att inte kunna övningsköra och prövas på orten.
- Vi har lagt ner vår mc-utbildning, eftersom det varken är ekonomiskt eller praktiskt försvarbart att åka till Växjö för att göra prov. Växjö är en så mycket större stad med helt annorlunda trafikmiljö.
Men provindragningen stannade inte med mc. En bit in i januari 2024 meddelade Trafikverket Förarprov att även teoridelen av förarprovet skulle tas bort från Älmhult.
- Vi hade inte fått några förvarningar om det men nu skulle även teoriprovet försvinna från den första april. Sedan dess måste vi åka till Växjö för att göra teori.
Ser du en risk att även b-provet kan komma att försvinna?
- Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag ser inte att det kan bli så.
Niklas Lundh verkar ha anpassat sig och menar att de tre trafikskolorna i Älmhult nog klarar sig, trots indragna prov. Samtidigt anser han att situationen förstås hade varit bättre med det tidigare provutbudet intakt. Och han tycker att Trafikverkets framförhållning är för dålig.
- Man kan väl säga att vi och de andra trafikskolorna är lite trötta när de med så kort varsel, två gånger på kort tid, tar bort provmöjligheter.
Även kommunpolitikerna i Älmhult har enligt Niklas Lundh reagerat på Trafikverkets indragningar.
- Politikerna har lyssnat på oss och vi är överens om att detta är negativt för Älmhult, till exempel minskar det möjligheten för ortens gymnasieelever att ta körkort.
Gymnasieeleverna är viktiga, liksom kommunens näringsliv, enligt Gusten Mårtensson (C) som är kommunstyrelsens förste vice ordförande och ansvarig för näringslivsfrågor. Centerpartiet styr Älmhult ihop med Socialdemokraterna.
- Vi har stor inpendling av arbetskraft, bland annat till IKEA som har flera produktionsenheter i Älmhult. Dit kommer också internationell arbetskraft som ibland behöver förnya eller ta körkort, säger Gusten Mårtensson.
Att provmöjligheter försvinner får stora negativa konsekvenser för dem som bor eller arbetar i Älmhult, menar han. Till exempel innebär det ett rejält tidstapp för den som ska göra mc- eller kunskapsprov. När möjligheten fortfarande fanns på orten kunde omkring 1,5 timmes frånvaro räcka. Nu krävs en resa på sex mil tur och retur Växjö, vilket innebär en halv till en hel förlorad arbetsdag.
- Det är en klar försämring för alla som bor här och vi är ju alla beroende av att ha körkort och bil.
Han betonar också att neddragningarna ska ses som en del av ett sammanhang där statliga myndigheter är på defensiven och till slut riskerar att försvinna från mindre orter.
- Staten och myndigheterna struntar i landsbygden, Trafikverket är ett av många tecken på det och listan kan göras lång.
Enligt Gusten Mårtensson stämmer det inte heller att det råder minskad efterfrågan på prov i Älmhult, vilket Trafikverket angett som orsak till indragningarna. Kommunens egen granskning av statistiken visar något annat.
- Jag tycker inte att Trafikverket kommer med några rationella argument för neddragningen. Dessutom hyr de fortfarande provlokalen. Vi skulle vilja ha ett tydligt och rationellt svar på frågan varför proven har försvunnit. Om det finns ett sådant svar så har vi inte fått höra det. Trafikverket vägrar dessutom att ställa upp på att träffas.
Ytterligare en frustrerande komponent i sammanhanget är enligt Gusten Mårtensson att det saknas möjlighet att överklaga besluten om indragna prov.
- De är fattade på tjänstemannanivå och går därför inte att överklaga, trots att påverkan på samhället är stor.
Ser du en risk att även förarprov behörighet B försvinner?
- Det känns som att vi befinner oss på ett sluttande plan så risken finns.
Gusten Mårtensson och politikerkollegor i kommunen har, för att försöka påverka i frågan, kontaktat politiker på risknivå. Genom dem har man ställt frågor till regeringen. Företag på orten, inklusive IKEA, är informerade om och positivt inställda till dessa påverkansförsök. Det råder också total enighet om proven i Älmhults kommunfullmäktige.
Som ansvarig för näringslivsfrågor konstaterar Mårtensson också att förarprovens existens handlar om trafikskolornas möjligheter att kunna leva på det gör. Om de inte längre kan erbjuda mc-utbildning minskar möjligheterna att tjäna pengar. Samtidigt väljer de unga kanske bort att ta körkort på orten, eftersom de ändå måste göra körprovet i Växjö.
- Minskar möjligheterna med förarprov så minskar förutsättningar för att bedriva en bredare näringsverksamhet i kommunen. Den statliga närvaron är viktig.
Läs mer: SÖKES: Mer närvarande myndighet >>
Text: Johan Granath
Foto: Älmhults kommun, privat