2024-07-11 Mitt i Trafiken

Trafiklärarutbildning på distans vanligare

Att studera till trafiklärare på distans blir allt vanligare. Det uppfattas som positivt av studenterna men är sämre för trafikskolebranschen, menar Helen Lind, STR:s kontaktperson i frågor som rör trafiklärarutbildningen.

Enligt regelverket för MYH, Myndigheten för yrkeshögskolan, som är huvudman för de 17 olika trafiklärarutbildningarna i landet, är det upp till utbildningsanordnarna att själva avgöra om utbildningen ska vara på distans eller bunden på plats.

  – Så ser regelverket ut sedan länge men ingen trodde nog på hela utbildningen på distans, förutom det vi gör i bil som ju måste vara på plats. Sedan kom pandemin och vände allt upp och ner, säger Helen Lindh.

En av de stora aktörerna - YH Akademin, tidigare Yrkesakademin, erbjuder sin utbildning uteslutande på distans, dock med träffar för att utföra moment som kräver närvaro, till exempel i bil.

Förklaringen till att en så stor andel av utbildningarna numera är på distans är efterfrågan, menar Helen Lindh.

  – Det är helt enkelt fler som vill plugga så. Att arbeta eller studera hemifrån är ju vanligt och blivande trafiklärare vill också kunna det.

Men eftersom trafikläraryrket är tids- och platsbundet blir det komplicerat, enligt Helen Lindh. 

  – Jag hör från LIA*-skolorna att de har problem med studenter, kanske främst då från distansutbildningarna, som har svårt att anpassa sig till att yrket kräver närvaro och tidspassning. De kan komma sent och verkar ha svårt att ställa om från friheten på utbildningen.

Hon fortsätter:

  – Närvaro har blivit ett problem för alla utbildningsanordnare som i flera fall behövt sätta in extra tid och uppgifter för att anpassa och säkra att alla studenter hänger med. LIA-skolorna säger också att färre studenter nu än tidigare är anställningsbara.

En del av problemet är enligt Helen Lindh att yrkeshögskoleutbildningar saknar styrning när det kommer till tiden för praktiska delar i utbildningen och kraven på närvaro. Förutom att utbildningsanordnarna själva kan besluta om de vill bedriva distans- eller bunden undervisning så kan de också ha olika upplägg. Till exempel kan det skilja sig åt mellan olika utbildare vad som ska vara distansföreläsningar - som kan göras när som helst - och vad som kan vara fjärrundervisning i realtid. Dessutom kan utbildningstiden i bil variera i olika delkurser, vilket riskerar utbildningens nationella likvärdighet, anser Helen Lindh. När det kommer till närvaro kan utbildningsanordnarna inte ställa några krav så länge utbildningsmålen uppnås.

Detta innebär att det blir svårt för trafikskolebranschen att påtala när standarden på LIA-praktikanter och nybakade trafiklärare är för låg, menar Helen Lindh.

  – Den enda signal branschen kan skicka är att tacka nej till praktikanter. Samtidigt är det är svårt för de utbildare som är i behov av att rekrytera. Ofta sker ju anställningar efter LIA och många trafikskolor kan inte välja bort praktikanter från den enda utbildning som ligger geografiskt nära.

Tillsyns- och granskningsverksamhet är viktiga redskap för att utbildarna ska upprätthålla kvalité men det framstår enligt Helen Lindh som att verksamheten saknar koppling till nya beviljanden av utbildningar. Detta borde kunna fungera betydligt bättre, anser hon.

  – Det verkar vara vattentäta skott mellan tillsyns- och ansökningsenheterna inom MYH. Vi menar också att tillsynen skulle kunna ha en mera rådgivande roll vid ansökningar.

I en kommentar säger Johan Lindahl, som är pressansvarig på MYH, att utbildningsanordnare som får kritik i samband med granskning alltid ges möjlighet att vidta rättelse innan några sanktionsinsatser vidtas. Han konstaterar också att granskningsresultat är en av flera parametrar som övervägs i handläggningen av ansökningar att bedriva YH-utbildning.

  – För beviljande krävs även att det finns representanter från arbetslivet som ställt sig bakom utbildningen, att det finns LIA-platser och en dokumenterad efterfrågan på arbetsmarknaden. Vi tittar också på hur det befintliga utbudet, alltså om det finns få eller många liknande utbildningar.

Helen Lindh anser att helhetssituationen gör branschen bakbunden: Å ena sidan är många LIA-praktikanter inte där de borde vara kompetensmässigt, å andra sidan är arbetsmarknaden regionalt knuten till utbildningen och de flesta trafikskolorna rekryterar via LIA-praktiken.

  – De har inte så mycket val utan måste anställa de nyutbildade trafiklärarna som finns nära eller på den ort där trafikskolan är.

STR har, bland annat på grund av oklarheter i uppfattningen av ordet ”distans”, skickat en fråga till MYH med en önskan om en tredje utbildningsform: fjärrundervisning. Denna utbildningsform skulle kunna tydliggöra att alla YH-utbildningar kräver viss närvaro i både tid och rum.

  – Det handlar både om undervisning i realtid och betydligt mer fysisk närvaro, till exempel för övningar i bil.

En sådan tredje utbildningsvariant skulle enligt STR:s uppfattning öka tydligheten kring vad de blivande studenterna söker till. Dessutom skulle klargöra att undervisningen till stora delar kräver närvaro, både i tid och rum, oavsett utbildningsform.

Det ökade utbudet av distansutbildning verkar vara bra för de sökande men mindre positivt för branschen, menar Helen Lindh.

– Det beror på vilka glasögon man ser med, men som bransch är det inte bara positivt med distansutbildning som den ser ut idag.

Samtidigt tror hon att det blir svårt att gå tillbaka och därför bör distansutbildningen stramas upp. Till exempel genom högre krav på fysisk närvaro, mer undervisning i bil, men också krav på större likvärdighet, oavsett fjärr- eller bunden utbildning.

Text: Johan Granath

*Lärande i arbete

Kommer distansutbildade sämre förberedda till yrket? >>

Utbildning på plats är ett bättre alternativ >>