Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Ingen politiker vågar eller vill ta i det systemfel som sedan gammalt finns i trafikutbildningen.
Det menar en före detta trafiklärare och trafikinspektör vid Trafikverket Förarprov, som tycker att den svenska förarutbildningen går i helt fel riktning.
Den tidigare tjänstepersonen uttalar sig anonymt i en text i Tekniken Värld och har sedan en tid gått vidare för arbete i en helt annan bransch.
Hens hårda omdöme om förarutbildningen är förstås en personlig uppfattning. Men med 15 års erfarenhet av branschen, och dessutom med kunskaper om både utbildnings- och förarprovssidan, kan personen antas ha en bra bild av situationen. Många av argumenten känns också igen, både från officiella uttalanden av trafikforskare och politiker, och från företrädare för utbildningsbransch och anonyma tidigare utsagor från inspektörer.
Den före detta inspektören/läraren anser att systemfelet visar sig i de långa köerna till Trafikverkets förarprov, som till stor del beror på att många körprov underkänns. Det stora antalet underkända prov beror i sin tur på låga krav på körkortsaspiranterna och att dessa i stor utsträckning själva avgör när de ska göra förarprovet. Under sina aktiva år som trafiklärare upplevde sig personen inte kunna vara ärlig mot elever som inte var färdigutbildade, men ändå ville boka uppkörning.
”Man var ju rädd att få stämpeln att trafikskolor bara försöker lura folk på pengar. Jag sa därför aldrig att: Du är inte klar, du kommer inte klara en uppkörning” för det hade kunnat ge mig den där stämpeln ifall eleven på ren tur klarade uppkörningen.”, säger hen till Teknikens Värld.
På frågan ”Kan man klara uppkörningen på tur?” svarar den före detta inspektören:
”Man kan få en ”enkel” uppkörning, eftersom den bara ska pågå i 25 minuter hinner man omöjligtvis få med allt. Därför kan man ju missa moment som just den eleven kanske inte behärskar.”
Den före detta inspektören beskriver också en förskjutning i attityden kring körkort och hur allt fler aspiranter kommer dåligt förberedda till körprovet. Det märks bland annat på att de har dålig koll på grundläggande saker som var de ska titta, spegelrutiner, att planera körning och att anpassa hastighet. Hen beskriver också det som ofta sägs i branschen: att många, framför allt privatister, använder körprovet som trafiklektion.
”Det märks att de använder körprovet som en lektion, de tar inte så hårt på att misslyckas utan övar på det de behöver öva på till nästa gång och provar igen.”
Den före detta förarprövaren anser att systemfelet måste lösas av politikerna i riksdagen, det vill säga genom lagstiftning och reglering, men tror samtidigt inte att detta kommer att hända:
”Vilken politiker vill gå ut med att säga att det ska bli svårare att ta körkort? De som arbetar i branschen kan inte påverka, de måste följa de riktlinjer som Trafikverket och Transportstyrelsen har satt.”
Läs mer: Ingen snabbfix av problem med förarprov
Text: Johan Granath