Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Trafikforskaren Sonja Forward på VTI menar att Transportstyrelsens förslag till förändrad förarutbildning tar flera steg i rätt riktning. Samtidigt är stegen för små och ett stort grundläggande problem återstår att lösa.
– Det finns viktiga påpekanden i förslaget, till exempel formuleringar som säger att det är viktig att själva utbildningen kan säkerställa att körkortstagarna kan saker, eftersom långt ifrån allt kan testas på provet.
Sonja Forward anser att förslaget i princip saknar åtgärder och verktyg som säkerställer just detta: Att körkortsaspiranterna når utpekade kunskapsnivåer innan de går vidare till nästa steg i utbildningen och slutligen till prov. Hon efterlyser något i stil med det digitala utbildningsprotokollet som bland andra VTI och STR tidigare var med och utvecklade. I det digitala protokollet skulle eleven tillsammans med handledaren, och eventuellt en trafiklärare, genomföra och pricka av moment för att bli godkänd och kunna komma vidare i utbildningen.
Att det inte finns några sådana ”kontrollstationer” är en grundläggande brist med förslaget, enligt Sonja Forward. Hon anser dock att det innehåller flera steg i rätt riktning, till exempel de två föreslagna vägledningslektionerna, som dock borde vara minst en till.
– Det är absolut en bra tanke att trafikskolorna kommer in med sina kunskaper och kan ge feedback. Men jag menar att det skulle behövas minst en tidig vägledningslektion, en i mitten av utbildningen och en på slutet.
Att det kan komma att införas en spärrtid på två veckor innan det är möjligt att göra om körprovet är bra, enligt Sonja Forward.
– Många bokar ett nytt prov redan dagen efter att de missat, vilket ju inte är tanken. En spärrtid är en bra signal och skulle kunna leda till att man övar mer. Men egentligen tycker jag att de enda som skulle få boka provtider är trafikskolorna.
Hon anser det även rimligt med en förlängd giltighetstid för kunskapsprovet till ett år men att det borde finnas någon slags kunskapskontroll mot slutet av perioden. Den skulle kanske kunna kopplas till någon av vägledningslektionerna.
Att introduktionsutbildningen föreslås försvinna är ett mindre bekymmer enligt Sonja Forward. Däremot ser hon negativt på föreslaget om tillsyn och utökad egenkontroll för trafikskolebranschen. Där behöver myndigheten generellt lägga mer resurser och inte förlita sig på egenkontroll.
– Det är svårt att se hur en trafikskola med brister rättar till dessa efter en egenkontroll. Istället behövs det ytterligare resurser för att stärka tillsynen från myndigheternas sida.
Dessutom menar hon att utredningens förslag om fortbildning av trafiklärare och utbildningsledare är för otydligt formulerat.
– Min tolkning är att det i första hand gäller utbildningsledarna. Men båda grupperna har kontinuerliga behov av fortbildning. Så formuleringen bör absolut vara ”utbildningsledare och trafiklärare”.
Text: Johan Granath