Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Antalet konkurser i trafikskolebranschen i år kan bli det största under 2000-talet. STR:s förbundssekreterare Christer Rosén Wickman konstaterar att många trafikskolor har en svår situation.
I år verkar antalet konkurser bli fler än, eller minst lika många som, det hittills sämsta året 2015 när 13 trafikskolor konkursade. Lika många, 13 stycken, har gjort konkurs hittills i år, med en hel del av året kvar. Det totala antalet trafikskoletillstånd var i början av året 752, vilket var en minskning från 762 året innan.
- Vi har ingen heltäckande bild av vad som hänt dem som gått i konkurs men vi ser i sammanställningar av årsboksluten att många företag har det tufft med väldigt små marginaler, säger han. Vi ser också att STR:s medlemmar i förbundsenkäten värderar lönsamhet som den viktigaste frågan för branschen att driva, och det är ju fullt förståeligt.
Christer Rosén Wickman kan inte uttala sig om de enskilda företagens problem och konstaterar att det är svårt att säga om det finns gemensamma drag hos dem.
- Det finns nog inga uppenbara likheter mer än små eller väldigt små ekonomiska marginaler. Det handlar om trafikskolor på olika orter i landet, både i städer och på landsorten, säger han.
Liksom i andra branscher kan en förklaring till de ekonomiska problemen för många trafikutbildare vara ett bakslag efter pandemin, tror Christer Rosén Wickman. Det skulle i sådana fall handla om att det under pandemin plötsligt fanns tid och möjlighet för många, som till exempel var permitterade, eller av andra skäl hade tid över, att ta körkort.
- Vi kan se att från att ha legat på omkring 135 000 förstagångsprov för kunskapsprovet sedan 2012 gick siffran upp till drygt 155 000 under både 2020 och 2021. Sedan sjönk det mycket kraftigt 2022 till 103 000 prov men återhämtade sig 2023 till drygt 130 000 igen.
Enligt Christer Rosén Wickman kan det dessutom vara så att de ekonomiska marginalerna för vissa trafikskolor är så små att en längre sjukskrivning, långa väntetider till förarprov eller en mindre överetablering på orten kan fälla företaget.
Det är bekymmersamt att konkurserna ökar, menar han.
- Vi behöver ha en fungerande utbildningsbransch, det ligger i allas intresse att det ska finns tillräckligt många trafikskolor och att de finns där efterfrågan finns.
Det är viktigt att sätta ljuset på konkurserna, menar han. Inte minst för att uppmärksamma olika beslutsfattare på hur branschen mår och vilka konsekvenser de ekonomiska bekymren kan få.
Samtidigt är konkurserna inte något som isolerat händer i trafikutbildarbranschen. Det visar till exempel siffror från den statliga myndigheten Tillväxtanalys. Enligt statistiken för perioden januari till och med juli 2024 gjorde 6 600 svenska företag konkurs under denna tid, vilket var en ökning med 35 procent, jämfört med samma period 2023. Bara under juli månad i år gick 728 företag i konkurs. Det är den högsta julisiffran sedan 1996.
Vad kan då STR göra för att stötta sina medlemsföretag? Enligt Christer Rosén Wickman handlar det bland annat om stöttning med utbildningar i till exempel ekonomi och att göra budgetar med större marginaler. Förbundet arbetar dessutom långsiktigt med att påverka beslutsfattare, framför allt inom rikspolitiken.
- Vi behöver bättre villkor för vår bransch, bland annat sänkt moms till sex procent, vilket skulle minska körkortskostnaden. Det vore högst rimligt eftersom få andra utbildningar överhuvudtaget är momspliktiga. Vi vill även återinföra och utveckla CSN-lånet för körkort för att underlätta finansieringen för körkortstagarna.
Läs mer: Trafikverket drar in provorter >>
Text: Johan Granath