2024-12-16 Mitt i Trafiken

Förslag: Sänkt körkortsålder och tuffare regler för A-traktorkort

Sänkt körkortsålder, hårdare regler för uppkörning med A-traktor och mopedbil, samt återinfört CSN-lån. Det är några av förslagen som väckts eller dammats av under riksdagens allmänna motionstid.

Mitt i Trafiken har med hjälp av STR:s medlemsservice gått igenom de 30 motioner som på något sätt handlar om körkortstagande och som lagts under riksdagens allmänna motionstid. Motionerna, sammanlagt 3 178 stycken, lades under perioden 10 september till den 4 oktober 2024 av riksdagens ledamöter.

"Eleven bör examineras med det fordon som eleven utbildats med"

Lagstiftningen för vilka fordon som får framföras med AM-körkort är förlegad skriver Anne-Li Sjölund (C) i en motion. Hon skriver att det idag är tillåtet för en nyexaminerad trafikskoleelev att köra ett stort omregistrerat fordon efter att under utbildning ha vistats i trafiken ett fåtal timmar, uteslutande på en liten moped. Sjölund konstaterar också att körkortet är detsamma för moped, mopedbil och ombyggd personbil/ lastbil men att ”eleven bör examineras med det fordon som eleven utbildats med. Är eleven utbildad på en tvåhjulig moped som väger mellan 50 och 100 kg ska det inte vara möjligt att på samma körkort få framföra ett fyrhjuligt fordon som väger 2 000 kg, och ibland mer än så. Att det sedan varken krävs utbildning i mörker­körning eller på vinterväglag (halkbana), vilket ingår i bilkörkortsutbildningen, kan knappast vara positivt för trafiksäkerhetsarbetet.”

Socialdemokraterna, med partiledare Magdalena Andersson i spetsen, vill återinföra CSN-lånet:

”Den socialdemokratiska regeringen införde CSN-lån för körkort för att skapa fler vägar till jobb. Den satsningen har SD-regeringen skrotat.” skriver motionärerna, bland annat.

(S) föreslår också att lånet utökas till att gälla även buss- och lastbilskört. ”På så sätt kan vi få fler unga svenskar i arbete och stärka svensk åkeriverksamhet”, skriver motionärerna.

Sänkning av körkortsåldern till 17 år

Två Sverigedemokrater, Mattias Eriksson Falk och Roger Hedlund, anser att körkortsåldern bör sänkas till 17 år. Bland annat på grund av att till exempel mopeder och A-traktor färdas långsammare än andra fordon på svenska vägar: ”Detta skapar irritation och resulterar i bland annat farliga omkörningar”. En lösning kan enligt de båda vara att sänka körkortsåldern till 17 år, vilket skulle vara möjligt enligt EU:s direktiv.

Deras partikamrat, Marcus Weichel, motionerar om att momsbefria körkortsutbildningen, vilket skulle öka körkortstagandet, inte minst hos landets trafikskolor, menar han.

”På så sätt ökar kvaliteten på körträningen vilket på lång sikt ökar trafiksäkerheten och miljöhänsyn då dessa är fokusområden för körskolor”, skriver Weichel.

Björn Söder, även han (SD), vill ge personer med körkortsbehörighet B rätt att köra lätt motorcykel. Bland annat mot bakgrund av att det, enligt Söder, är tillåtet i mer än hälften av EU:s medlemsländer. Motivet är bland annat minskad trängsel, förbättrad mobilitet och framkomlighet. Rätten att köra lätt motorcykel med B-körkort skulle dock vara förknippad med en kompletterande kortare utbildning. Även Emma Ahlström Köster (M) och Monica Haider (S) motionerar om rätten att köra lätt mc med B-körkort.

Både Niklas Karlsson (S) och Mickael Damsgaard (M) motionerar om höjd tillåten totalvikt för behörighet B till 4 250 kilo, mot dagens 3 500 kilo. Motivet är framför allt att moderna fordon, till exempel elbilar, är tyngre. Det kan därför vara svårt att hålla sig under nuvarande viktgräns om man till exempel vill dra släp.

I EU-kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv föreslås att den som haft B-körkort i två år ska kunna få köra fordon som drivs av alternativa drivmedel med en totalvikt på upp till 4 250 kg.

Apropå tyngre fordon så föreslår Sten Bergheden (M) att den som tar ett buss- eller lastbilskörkort ska kunna dra av denna kostnad mot sin inkomst som buss- eller lastbilsförare. Det skulle, menar Bergheden, öka motivationen och få fler att ta körkort för att sedan kunna börja arbeta som yrkesförare.    

De som redan är yrkesförare omnämns i moderate Magnus Resares motion om obligatoriskt syntest vid körkortsförnyelse. Syntest är ett krav för yrkesförare när de förnyar körkortet men inte när privatpersoner gör samma sak. Det enda syntest en privatperson genomgår är det som görs i samband med ansökan om körkortstillstånd. Magnus Resare menar att det är viktigt för trafiksäkerheten att ett obligatoriskt syntest infördes i Sverige också när privatpersoner förnyar sitt körkort. Sådana regler finns redan i andra länder. Även riksdagsledamoten Camilla Rinaldo Miller (KD) har motionerat i frågan.

Förslag på införande av ny övningskörningsskylt

Ann-Sofie Alm (M) föreslår att Sverige bör ta efter Norge och införa en ny övningskörningsskylt. I Norge och flera andra länder identifieras övningskörare nämligen med ett ”L”, som i ”Learner”. Även i Sverige borde vi använda denna skylt, eftersom många som färdas på svenska vägar har andra modersmål än svenska, menar Alm.

Enligt KD-ledamoten Kjell-Arne Ottosson bör Sverige snarast, likt övriga nordiska länder, införa digitala körkort. Motiven är att det skulle öka rörlighet och samarbete inom Norden, samt förbättra trafiksäkerheten. Även Ottossons partikamrat, Magnus Berntsson, motionerar om digitalt körkort.

Magnus Jacobsson och Lili André, också (KD), motionerar om automatbegränsning i B-körkortet, respektive obligatorisk vägledningslektion.

Jacobsson konstaterar att 90 procent av bilarna som säljs är automatväxlade:

”Eftersom det verkar bli standard bör Sverige införa en ordning där den som har automatkörkort kan komplettera med kunskap i att växla manuellt.”

Lili André vill se obligatoriska vägledningslektioner eftersom det skulle säkra att körkortsaspiranterna är väl förberedda inför prov. Det kommer, enligt henne, att bidra till att ”korta köerna till provtagning för de elever som verkligen är redo.”

Av de totalt 30 lektionerna med koppling till körkortstagande är nio skrivna av (S)-, åtta av (SD)-, sex av (M)-, fem av (KD)- och två av (C)-ledamöter.


Text: Johan Granath