Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
STR ser i huvudsak positivt på Transportstyrelsens förslag till förändrat förarutbildningssystem.
- Det är bra att man vill ta hjälp av trafikskolorna och de kunskaper som finns i vår bransch, säger förbundsordförande Maria Stenman.
De förändringar som Transportstyrelsen föreslår är i grova drag:
• Att två vägledningslektioner införas, liksom en ny handledarutbildning och att introduktionsutbildningen avskaffas.
• En förlängd giltighetstid för kunskapsprovet och en spärrtid på två veckor för körprovet.
• Att en obligatorisk kompetensutveckling för trafiklärare och utbildningsledare införs.
• Ökade informationsinsatser, riktade till bland andra privatister, och en kurs i trafikkunskap inom den kommunala vuxenutbildningen. Kursen ska rikta sig till personer med annat modersmål än svenska.
Tanken med de två föreslagna vägledningslektionerna, som ska genomföras på trafikskola, är att orientera körkortstagaren om var hen befinner sig i utbildningen i relation till vad som krävs för att klara prov. Vägledningstillfällena ska gälla både privatister och trafikskoleelever.
Maria Stenman och STR tycker att detta är bra. Men att introduktionsutbildningen ersätts av en ny handledarutbildning, som bara handledarna går, är kluvet, menar hon.
– Det är en fördel med bara en målgrupp i undervisningssalen, jämfört med nu, då vi ju har både handledare och elever. Men synd att det inte gjorts en likvärdig introduktionsutbildning för eleverna.
Utredningen föreslår också att den som är handledare ska kunna köra med fler än fem elever över tid, vilket kan underlätta för dem som har svårt att hitta en handledare, tror Maria Stenman. Förslaget innebär att handledaren kan ta in en ny aspirant när en har tagit körkort, dock högst fem stycken per år.
– Det är viktigt att fortsätta stävja illegal verksamhet. Samtidigt behöver vi underlätta för att fler ska kunna hitta handledare. Därför är det här en bättre variant än tidigare.
Det behövs också utökade informationsinsatser för att fler ska komma väl förberedda till proven anser utredarna. Insatserna ska främst riktas till privatister men också till dem med annat modersmål än svenska.
– Det är bra att vägleda och informera om utbildningens grunder. Men STR ser också gärna att det till exempel informeras om när det är dags att ta hjälp av professionella utbildare.
Transportstyrelsen vill lyfta dem med annat modersmål än svenska genom att Skolverket får i uppdrag att ta fram en kurs i trafikkunskap inom Komvux. Syftet är enligt utredningsförslaget: ”En kurs med fokus på språk och termer som behövs för att man ska kunna förstå och ta till sig förarutbildningen”.
Detta kan vara rimligt, menar Maria Stenman men hon vill avvakta med att kommentera vidare tills det finns ett mer konkret förslag. Hon har dock vissa invändningar mot allmänna informationsinsatser.
– Det kan ju vara viktiga saker man vill förmedla men hur säkerställer vi att målgruppen tar budskapet till sig? Det är alltid en svårighet med information, går budskapet fram?
Förslaget om utökad giltighetstid för teoriprovet till 12 månader, riskerar enligt Maria Stenman att leda till ett glapp mellan teori och praktik. Däremot tycker STR att det är bra med den spärrtid på två veckor som Transportstyrelsen föreslår och som redan finns i flera andra länder. Den innebär att ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter ett underkänt förarprov.
– Vi tycker att det är rimligt. Målet är ju att eleven ska komma mer förberedd till provet, vilket förhoppningsvis blir effekten.
STR menar också att delförslaget om kompetensutveckling av trafiklärare och utbildningsledare är bra för branschen. Till och med kanske nödvändigt om alla trafikskolor ska kunna hålla de två vägledningslektionerna.
– Vägledningslektionerna kommer att kräva mycket av lärarna, det är en ganska knepig pedagogisk uppgift. Många utbildare har sådan kompetens men det finns också de som behöver höja sig.
Maria Stenman och STR nickar också bifall till förslaget om tillsyn och egenkontroll för trafikskolorna. Transportstyrelsen pekar på att den egenkontroll som föreslås kan hjälpa trafikskolorna att själva hålla koll på sin verksamhet, något som STR länge efterlyst.
– Det är positivt om egenkontroll och att tillsynen på så sätt kan effektiviseras. Det kan höja nivån på alla trafikskolor och ge dem som behöver rätt verktyg.
Text: Johan Granath