2024-07-11 Mitt i Trafiken

Distansutbildning ökar kraven på lärare och elev

Distansundervisning kräver överlag mycket mer av både lärare och studenter. Viktiga delar i trafikutbildningen bör därför ske i situationer där lärare och elever är på samma plats. Det menar Sonja Forward, trafikforskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Om läraren ska få med sig gruppen och lyckas påverka den, så är det betydligt enklare med på plats-undervisning, jämfört med distansundervisning via dator, menar hon.

  – Vid datorn kan fokus hamna på mycket annat än undervisningen. Man kan till exempel äta en smörgås, sitta med avstängd kamera och i värsta fall inte vara närvarande alls. Det är svårare om studenter och utbildare är i samma rum

Hon menar dessutom att det är väldigt svårt att ha kontakt med många studenter via skärm, och att det inte går att se om de är mentalt närvarande.

  – Om de är många klarar man inte att ha en vettig kommunikation med alla samtidigt, långt därifrån, så stora skärmar finns inte.

Hon betonar att de delar av trafikutbildningen som handlar om risk, ändrade beteenden och trafiksäkerhet kräver insikter om risker och egna begränsningar. Det räcker inte med att kunna hantera sitt fordon och känna till gällande regelverk. För att väcka tankar som kan leda till ändrade beteenden krävs dialog, diskussion och input från lärare och andra kursdeltagare, vilket är mycket svårt att uppnå i distansundervisning.

Sonja Forward anser dock att vissa enklare moment av utbildningen, det som handlar om ren kunskapsöverföring, kan ske via dator. Till exempel sådant som bakgrundsföreläsningar eller så kallat e-lärande, där deltagarna får svara på frågor digitalt. Det går också att använda de flesta mötesprogramvaror på sätt som kan likna på plats-undervisning. Till exempel möjligheter att dela in deltagarna i mindre grupper i virtuella rum. Det kan användas som komplement till den fysiska undervisningen men kan inte ersätta den.

  – Att till exempel ta upp och resonera om varför förare begår medvetna felhandlingar kräver att vi kan diskutera och mötas ansikte mot ansikte. Det är så mycket enklare. Om målet är att ändra kursdeltagarnas beteende räcker inte distansundervisning.

Hon fortsätter:

  – Beteendeförändringar kräver engagemang, reflektion och motivation att stå emot krafter som påverkar oss psykologiskt, till exempel grupptryck, trafikkultur och gruppnormer. Det är svårt nog i fysisk undervisning.

Text: Johan Granath

Kommer distansutbildade sämre förberedda till yrket? >>

Trafiklärarutbildning på distans vanligare >>